Blaka Watra

7 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Om te beginnen was dit echt een geweldige trip! Net in Suriname en nu al zoiets moois meegemaakt. Dit moeten jullie echt lezen.

Het begon allemaal een beetje rommelig maar dat is echt Surinaams. We zouden eerst heel vroeg vertrekken, toen werd het 9.00 uur en uiteindelijk reden we rond 11 uur richting de Blaka Watra.

We waren maar met zijn drieën dit maakte het erg ontspannen. Minouk was mee. Een meisje die ik in nl al had leren kennen. Zei was vorig jaar vier maanden op stage in Suriname en is nu een maandje terug omdat ze het zo naar haar zin had. Onze tour-boy was Randy. Minouk kende hem al goed van vorig jaar. Randy heeft een slang als huisdier en die gaat overal mee naartoe. Dit had ik vooraf al wel gehoord maar niet zo bij stil gestaan. We moesten de auto in en de slang hing opgekruld aan een stang. Ik dacht o nee dit gaat nooit goed komen. Maar 3 uur later had ik hem al om mijn nek. Dus niks aan de hand. De auto was een Jeep zonder zijkant en met alleen een doek eroverheen. Als het hard zou regenen, wat hier regelmatig gebeurd dan zouden we nat worden.

Onze eerste stop was bij een eet tentje langs de weg. Hier aten we heerlijke bami met kippenpootjes. Nu konden we ertegenaan. Bij een supermarktje nog wat inkopen gedaan, vooral Randy want die regelde alles tot in de puntjes.

Nu ging de tocht dan echt beginnen, na een hele tijd kwam eindelijk de jungle in zicht. daar reden we eerst op een redelijk goede weg. Langs de weg was een soort plas the blue water noemen ze het. Heel mooi een ronde plas met helder blauw water. Een stuk verder kwamen we bij het ''zwarte water''. Het zag er echt donker uit, maar was wel helder. We zijn niet bij het echte recreatie gebied geweest maar gewoon een klein beekje. Hier hebben we ons even opgefrist in het water en wat gedronken.

Na een lange maar super mooie tocht kwamen we bij onze plek om te slapen. Voordat we daar kwamen moesten we een hele enge heuvel op rijden. We kwamen op een berg waar je prachtig uitzicht had over de jungle van twee kanten. Er was hier niemand, je hoorde geen auto's ofzo. Alleen maar natuur geluiden, zoals je in de sauna weleens als rustgevend op hebt staan. Wat een rust voelde ik hier.

Na een tijdje om ons heen te hebben gekeken en genoten van het uitzicht gingen we ons kamp opbouwen. Of nou ja vooral Randy, wij hoefde vrij weinig te doen. Hij spande een zeil over de auto en een stuk verder. Een soort caravan met voortent idee. In de jeep spande we onze hangmatten. Dat kon precies met zijn drieën. Na het opbouwen zijn Minouk en ik op de rand van de berg gaan zitten. Hier hadden we echt een hele mooie zonsondergang. En dat in die rust met al die natuurgeluiden om je heen. Dat is echt onbeschrijfelijk.

Toen we weer bij onze plek zaten maakte Randy een kampvuur, natuurlijk dat hoorde er helemaal bij. Hierna ging hij het eten klaarmaken, dat was echt een feestmaal. Zelfgemaakte patat in zonnebloem olie gemaakt en kipnuggets. Voor de vitaminen hadden we en stukjes tomaat en komkommer bij. Dit heeft allemaal veel meer smaak als in nl en ziet er ook anders uit. Rond 21.30 ben ik mijn hangmat ingekropen. Ik storte toen wel een beetje in na mijn lange reis en deze tocht. Ik heb niet heel lekker geslapen want je kunt je bijna niet bewegen in dat ding. Maar het was wel heel gaaf. 'S ochtends werden we rond 5.30 wakker van de brul apen. Een mooie zonsopgang konden we niet zien want het was erg bewolkt.

Als ontbijt kregen we roerei met uit en kruiden op een broodje en koffie. Beter kan toch niet, en dan op zon plek. Na het ontbijt gingen we nog even chillen in onze hangmat. Toen alles opruimen en klaarmaken voor de terugreis.

De terugreis leek net een safari, we hebben echt veel gezien. Het begon met een Toekan, de echte van van der Valk. Later zagen we zijde aapjes in de bomen. Dit zijn hele kleine zwarte apen. Nog een stukje verder zagen we doodskop aapjes. Later weer een hele groep zijde aapjes.

We stopte weer bij het zelfde zwarte beekje. We voelde ons nu natuurlijk wel smerig. Het water was koud, maar we hebben er heerlijk gezwommen. En toen ging ook nog eens de zon schijnen. Heerlijk op een boomstam in het water liggen zonnen. Ik ben al best een beetje verkleurd. Na het zwemmen kregen we broodjes met knakworst.

We namen nu een andere route omdat we graag langs de indianen dorpjes wilde. Die heb je daar veel. We stopte bij een dorpje. Randy liet een paar jochies iets uit een boom plukken. Dit was een soort stekelig ding. Hij maakte het open en wreef over de balletjes erin. We kregen toen echte indianen strepen op ons gezicht. Hiermee doen de indianen dat dus zelf ook.Dit heet Coussouweh. We gingen verder. Ik mocht een stuk rijden! Dat was wel even wennen in zo'n jeep. Maar het was leuk. We kwamen bij een grote betonnen brug over de Suriname rivier. Deze is ooit uitgevoerd door een Nederlander. De brug is ingestort en nooit verder afgemaakt. Er heeft ook nooit iemand overheen gereden. Hij ligt daar met stukken in het water. Een stuk verderop heeft uiteindelijk iemand anders een goede brug gebouwd. Hier dronken we kokos melk en aten we kokos uit een verse kokosnoot.

Minouk wilde heel graag luiaards zien, en ja hoor die kwamen we tegen. Hoog in een boom zat er een en later nog een. We zeiden dat we zo'n beest echt een keer wilde vasthouden. En wat doet Randy hij regelt iemand die er een als huisdier heeft en onze wens ging in vervulling. Zo is deze trip ook echt alles gebeurd en gezien wat we wilde.

We eindigde onze trip weer bij een eettentje waar we super lekkere Soto soep gegeten hebben. Want je gaat hier niet met een lege maag naar huis.

Eenmaal thuis waren al mijn huisgenootjes er en waren erg interesseert in wat ik allemaal had beleefd. Ik ben nu wel echt lekker gaan douchen onder mijn koude douche. Na het douchen kwamen Rita en haar man een fiets voor me brengen, zodat ik naar mijn project kan fietsen. Morgen ga ik met een huisgenootje kennis maken bij het project. Zei werkt daar al een tijdje. En dan woensdag daar in gesprek met het hoofd en Rita en dan kan ik eindelijk beginnen. Duurt allemaal even, maar goed ik heb de tijd.

Bedankt voor jullie lieve reacties bij mijn verhalen. Dat vind ik super fijn om te lezen!

Tot snel.

1. Jorien:
    7 maart 2017
    Ahhh wat een leuke trip! En leuke foto's! Heeeel fijn dat je het zo naar je zin hebt! Enjoyyy!
  2. Frank Romijn:
    Mooie ervaring Anouk.
  3. Mirjam Kools:
    7 maart 2017
    Wauw zeg, ik heb zo zitten genieten van jouw verhaal!! Het lijkt wel een sprookje gewoon, echt fantastisch! En super dat je ons met je mee laat reizen op deze manier, we beleven het zo een beetje met je mee. Heel veel succes vandaag bij het project! Dikke kus Mirjam xx
  4. Corrine Borsboom:
    7 maart 2017
    Hé Anouk, wat een geweldig verslag van je eerste ervaringen in Suriname.
    Ik word bijna jaloers. Fantastisch zeg dat je dit allemaal mee mag maken, zoveel natuurschoon en wilde dieren om je heen. Van die slang vind ik best dapper hoor, ik krijg de rillingen over mijn rug als zo'n beest in mij buurt zou zijn ;-)
    Ik geniet van je verhalen en kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Dikke knuffel, Corrine
  5. Patty:
    7 maart 2017
    Wat fijn dat je een goede reis hebt gehad Anouk en zo te zien heb je al een geweldige trip achter de rug. Erg leuk om dat te lezen. Veel plezier en succes in het kinderhuis, waar je gaat starten met je projecten. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Liefs X Patty
  6. Robert en erika:
    7 maart 2017
    Jeetje anouk, wat een belevenis! Echt super klinkt het. Leuk om zo met je mee te reizen. Die slang leek mij minder geslaagd zo om je nek, ;). Ben benieuwd naar je volgende verhaal! Xxxx
  7. Winnie Romijn:
    7 maart 2017
    Hey Anouk wat een mooi verhaal, genieten.
    In the pocket zou ik zeggen !!
    Heel veel succes bij je project.
  8. Leny:
    7 maart 2017
    Wat een mooi reisverslag heb je geschreven, zo genieten wij met je mee.
    Groetjes van ons.
  9. Gerard:
    Hè Anouk,
    Wat een avontuur zeg! Succes met je project.
    Have fun
  10. Louise:
    7 maart 2017
    Noukie, wat tof dat je ons zo goed op de hoogte houdt met je leuke reisverhalen. Ik zeg: "boek uitgeven als dit nog een maand zo doorgaat!"
    Ik vind je een stoere chick, en ben best jaloers op al je avonturen.
    Ik heb al veel landen op mijn reiscarrière staan, maar Suriname ontbreekt nog. Dus ga zo door met de updates, wie weet komt dit land dan ook nog op mijn wenslijst!
    Suc6 daar en genietse, X.
  11. Riet:
    7 maart 2017
    Wat een een ervaring Anouk, en wat geweldig dat je dit allemaal meemaakt. Heel veel succes met het project waar je nu aan gaat beginnen.
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen!!
    Liefs van Oma.
  12. Arie Driessen:
    7 maart 2017
    Geweldig leuk verhaal om te lezen, Anouk!
    Het is net of je het als lezer zelf meemaakt. Heel veel plezier nog en ik kijk al uit naar je volgende verhaal. Groetjes, ook van Ria.
  13. Lynn kools:
    7 maart 2017
    Ik wil daar ook heen!! Echt een mooi verhaal!!
  14. Leo Vonk:
    Dag Anouk,
    In erg korte tijd heel veel indrukken opgedaan. Je hoofd loopt om denk ik.
    Probeer het vast te houden en dat doe je vooral ook door het op te schrijven en met foto's zodat wij een beetje met je kunnen "meereizen".
    Geniet daarvan en ook van de indrukken op het project waar je gaat werken.
    Leo
  15. Manon:
    7 maart 2017
    Leuk je verhalen te lezen! Super leuke foto's, geniet van je reis!

Liefs x
  16. Lottie Fernandes:
    Hé Anouk! Fa waka??
    Oh wat heerlijk om jouw verhalen te lezen. Wat kan je dat goed omschrijven.
    Stoer hoor om een slang en een luiaard om je nek te hebben. Ergens eten onderweg, waar ook naartoe, dat hoort erbij en is altijd een welkome onderbreking.
    Ik zag op een van de foto’s ook dat je lekkere “Fernandes” broodjes op hebt ha ha....
    Fernandes heeft ook een bakkerij, op loopafstand van je logeeradres, waar je heerlijke zoete en hartige broodjes kan kopen, zeker de moeite waard.
    Ik ben benieuwd naar je verhalen over het weeshuis.
    Je zal ook geconfronteerd worden met de keerzijde van de medaille, maar ook dat is Suriname.
    Veel plezier!
  17. Heleen van den heuvel:
    8 maart 2017
    Prachtig!!!!! Wat een belevenis!!!!!!! Ik kijk al uit naar de komende reisverhalen!!!!