Laatste verslag

31 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Nou dit is dan op de laatste dag hier mijn laatste verslag. Helemaal niet leuk want ik heb het hier veel te goed naar mijn zin!

Aller eerst ben ik zaterdag t.m. maandag naar Blanche Marie en Apoera geweest. Dit was denk ik wel mijn mooiste trip! Ik ging weer zoals de eerste trip met Minouk, als gids Randy en de vader van Minouk was erbij. We hadden een super groepje zo met zijn vieren. De eerste dag reden we naar Blanche Marie. Dit is ongeveer 7 tot 8 uurtjes rijden. Maar wij deden er ongeveer 10 uur over. Omdat we veel dieren wilde spotten en af en toe stopte om te eten of ergens te zwemmen. We hadden weer de open jeep, dit maakte de reis ook heerlijk. We hebben op het dak gezeten, in de auto gestaan, alles kon! Na een lange reis kwam we rond 20.00 aan op onze bestemming. Een prachtige hut aan het water, waar je in een bed of hangmat kon slapen. Het was echt een een droomplek. Dat zag ik vooral de volgende ochtend pas, want we kwamen in het donker aan. Randy had die avond heerlijk eten klaargemaakt. Na nog een drankje was ik moe maar voldaan. Ik ben lekker in een bed gaan liggen. De volgende dag zijn we na een ochtendje rustig aan te hebben gedaan naar de watervallen gereden. Dit is het hoogtepunt van Blanche Marie. Dit was ook echt onbeschrijfelijk mooi. Hier hebben we een tijdje zitten genieten. Weer terug bij ons huisje, lekker geluncht en rustig aan alles ingepakt om naar Apoera te reizen. Dit was nog 3 uur verder rijden. We stopte onderweg bij een indianen dorpje, hier konden we armbandjes kopen en we hebben speelgoed aan de kindjes gegeven. Super leuk zo'n traditioneel dorpje. Er was een kerkdienst bezig met een zangkoortje. Hier mochten we ook even binnen kijken. We gingen weer verder en kwamen in het dorpje Apoera. Hier sliepen we bij tante Annie. Een bekende van Randy. Hier slapen vaak toeristen. Het was erg luxe allemaal. We hadden een kamer met douche en alles was lekker schoon. Hier hebben we ook weer heerlijk gegeten en een lange hele gezellige avond gehad. De volgende ochtend maakte we ons klaar voor een lange reis terug. We waren nu nog 3 uur verder gereden dus de reis duurde nog langer. Maar de reis zelf is ook al zo mooi. We zijn gestopt bij het bakhuis. Dit is een mooi plekje met een beekje en stroming. Hier konden we weer zwemmen en hebben we gegeten. Ook zijn we gestopt bij een heel groot treinstation die nooit is afgemaakt. Heel veel geld aan besteed maar niks meer mee gedaan. In de avond rond 21.00 uur stopte we nog bij een mooi plekje om te eten. Hier kregen we heerlijke aardappel soep. We gingen even in de hangmat liggen om te kijken naar de sterren. Rond 22.00 weer verder. En uiteindelijk was ik om 03.00 weer thuis. Super was het!

Dinsdag ben ik even met mijn twee huisgenootjes naar het centrum geweest. Was souvenirs gekocht en geluncht bij Zus en Zo. Een heerlijk en populair restaurantje.

Woensdag ging ik met mijn huisgenootje mee naar het bejaardenhuis. Hier hebben we een bingo gehouden. De mensen vonden het super en waren erg fanatiek. Ik heb ook een tijdje met wat mensen zitten kletsen. De meeste krijgen bijna geen bezoek, omdat iedereen in Nederland woont of ze nooit zijn getrouwd. Het is ook echt een enorm verschil met de zorg in Nederland. Hier word echt niks met de mensen gedaan. Ook geen zorg, alleen het echte hoog nodige. De zusters staan vooral in de keuken. Hoe met dementerende om te gaan is helemaal lastig hier. Ik zou ze er heel graag dingen over vertellen. Heb zelfs al een klein plannetje gemaakt om misschien een soort training Geriatrie te geven in de toekomst. Dus wie weet..

Wat ik al heel lang wil heb ik ook woensdag laten doen. Ik heb een tattoo laten zetten. Ik kreeg van mijn ouders toen ik weg ging een armbandje met het infinity teken erop. Dat betekend oneindige liefde, toen dacht ik dit word hem. Een Surinaamse huisgenoot die hier iedereen kent heeft me naar een goede tattoo man gebracht. Op mijn voet staat ie. Het deed enorm veel pijn. Maar ik vind hem prachtig!

Nou gisteren dacht ik nog even lekker een dagje weg te gaan naar een mooi strandje en ik zou pannenkoeken bakken in het bejaardentehuis. Maar ik ben erg beroerd geweest en kon echt even niks. Vandaag weer een beetje opgeknapt.

Nu is het echt bijna het einde. Ik heb alles ingepakt. En straks van iedereen afscheid nemen. Het is echt een super mooie tijd geweest. Met een brok in mijn keel ga ik hier weg. Terug naar alle lieve mensen in Nederland.

Iedereen heel erg bedankt voor alle lieve reacties en jullie tijd om dit te lezen. Heeft me heel erg goed gedaan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Winnie Romijn:
    31 maart 2017
    Weer erg mooi geschreven Anouk. Ik wens je een goede terugreis. Tot morgen, liefs xxx
  2. Annet:
    31 maart 2017
    Lieve Anouk, ik heb met veel plezier jou verhalen gelezen, ik wens je een hele goede terugreis. Terug kijkend op een geweldige reis en een hele ervaring rijker...
  3. Mirjam Kools:
    31 maart 2017
    Jeetje lieverd wat is dit toch snel gegaan!!! Voor mijn gevoel zaten we 2 weken geleden nog aan de visgourmet en nu maandag alweer aan de bloemkool maar je kan terugkijken op een onvergetelijk mooie reis en dat neemt niemand je meer af. En wie weet ga je er nog wel eens terug. Niets is onmogelijk. Tot morgen schat, goede reis, love you
  4. Frank Romijn:
    31 maart 2017
    Leuk avontuur weer. Ik kijk uit naar al je foto's en misschien filmpjes.
    Tot morgen.
  5. Mirjam Kools:
    31 maart 2017
    Heb ik net een heel verhaal geschreven en nu zie ik hem nergens meer dus nog een keer haha
    Lieve schat wat is dit toch snel gegaan! Voor mijn gevoel zaten we 2 weken geleden nog aan de visgourmet en nu zitten we maandag alweer aan de bloemkool . Maar je kan terugkijken op een onvergetelijk mooie reis met herinneringen die niemand je meer afneemt. En wie weet kom je er nog wel eens terug, niets is onmogelijk!! Goede reis lieve schat en tot morgen, love you
  6. Riet:
    31 maart 2017
    Wat heb je veel meegemaakt deze maand Anouk, en je zal best weer moeten wennen aan het dagelijkse leven hier. Maar het is een ervaring om nooit meer te vergeten. Ik heb genoten van je verhalen en de mooie foto's en zal blij zijn als je dit weekend weer lekker thuis bent. Goede reis en liefs van oma!
  7. Leny:
    31 maart 2017
    Lieve Anouk, wat een mooi verslag heb je weer geschreven, en wat heb je veel gezien.
    Een koffer vol met ervaringen en belevenissen neem je mee naar Nederland. Wens je een goede vlucht. Lieve groet, en wij spreken elkaar later, Leny
  8. Corrine Borsboom:
    31 maart 2017
    Wat een mooie avonturen heb je weer beleefd en wat een mooi "werk" heb je daar gedaan en zelfs inspiratie opgedaan voor de toekomst . Ik snap heel goed dat je nog even zou willen blijven. Maar je familie en vrienden in Nederland vinden het heel fijn dat je weer terug komt. Welkom thuis
  9. Leo Vonk:
    31 maart 2017
    Vandaag had ik het met je (lieve) moeder over je reis. Omdat je vandaag terugkomt apptje ik je:
    "Goede thuisreis en een mooie landing in je eigen wereld die er met de kennis die je hebt opgedaan (een beetje) anders uitziet"
    Je apptje overigens direct terug met: tot snel
    Ik hoop idd jouw verhaal te horen!
    Lei
  11. Leo Vonk:
    Lei=Leo
  12. Arie Driessen:
    31 maart 2017
    Hoi Anouk, wat heb ik van je verhalen genoten. Echt heel goed gedaan en het gaf een zeer goede indruk van wat je allemaal hebt meegemaakt. Wat anderen ook al zeiden; dat neemt niemand je meer af.
    Een hele goede terugreis gewenst!
  13. Gerko:
    1 april 2017
    Was gezellig! Goede terugreis en sterkte met alles.
  14. Louise:
    27 april 2017
    Beter laat dan nooit, Spuit Elf komt ook nog even reageren... terwijl je wrs je koffer al voor een nieuwe vakantie aan het inpakken bent, haha!
    Je bent alweer bijna een maand terug, heb je nog niet in 'da city' gezien (zelfs vandaag met Koningsdag niet). Maar je schrijfsels en foto's geven genoeg weer, namelijk dat je een geweldige tijd hebt gehad en een ervaring voor het leven rijker bent geworden.
    Ik wens je toe dat je nog veel van dit soort trips kunt maken in je toekomst!
    Hoop dat je ondertussen weer een btje gesetteld bent, in het saaie burgerlijke NL...