Menimi en dagen op het project

25 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Het heeft weer lang geduurd, maar ik ben erg veel weg hier. Ook een paar dagen griep gehad, dus toen had ik even geen puf. Maar ik ben weer springlevend en klaar om een nieuw verhaal te schrijven.

Vorig weekend zijn we met al mijn huisgenoten en contactpersoon naar Menimi gegaan. Dit is een eilandje boven Suriname. Het is een soort van Resort. We gingen hier ook vooral heen om een beetje te relaxen. Het was eerst 3 uur rijden met een busje en nog 2 uur in een bootje. Dit was mijn eerste wat luxere trip. We kregen allemaal een kamer met bedden. Ik deelde mijn kamer met Linda. Buiten konden we een hangmat ophangen om overdag lekker in te liggen. De eerste dag hebben we ook niet heel veel meer gedaan. We aten die middag Roti en in de avond frietjes met kip. De volgende dag zijn we naar een dorpje gevaren waar de tijd echt stilstaat. Houten huisjes, vrouwen zonder BH, alleen maar zandpaden. De mensen daar geloven erg in rituelen. Dus er word bij van alles wel een ritueel gedaan. Erg interessant om te zien dit.Die avond hadden we kampvuur en deden we spelletjes. Het was erg gezellig. De volgende dag heeft het alleen maar geregend, We moesten in het bootje terug, dat was geen pretje. Uiteindelijk weer allemaal goed thuisgekomen. Moe maar voldaan.

De hele week heb ik geholpen in het kinderhuis, ondanks dat ik ziek was. Want ik heb maar kort de tijd. Dus wilde niks meer missen. Ik heb met de kinderen liedjes gezongen en boekjes voorgelezen. Een van de leidsters was ziek thuis, dus ik draaide bijna volledig mee. De kids zijn allemaal erg schattig, ze zijn met weinig tevreden. Je hoeft maar naar ze te lachen en ze komen je een Brassa (knuffel) geven. Ik ben ook nog even naar buiten geweest met de kindjes. De leidsters doen dit eigenlijk nooit. Maar de kinderen vinden het heerlijk om lekker buiten rond te rennen. Verder help ik de kindjes met eten. Elke middag krijgt iedereen reist met groente en kip. Ik mag ook mee eten. Het baden waar ik eerder over vertelde neem ik nu ook elke dag op me. Ik vind dit erg leuk omdat je dan even een op een aandacht hebt met een kind.

Ik heb ook alweer mijn laatste dag gehad in het kinderhuis afgelopen donderdag. Dit heb ik een weekje eerder gedaan omdat ik graag nog wil helpen in het bejaardentehuis huize Emma. Dit is ook van het leger des heils. Hier haal ik elke middag mijn huisgenootje Linda op en blijf ik altijd ook kletsen met de oudjes. Die vinden het ook super fijn om wat aandacht te krijgen. De zorg kijkt hier eigenlijk helemaal niet naar de mensen om. Doen alleen alles eromheen.

Doordat ik dus elke middag in huize Emma kwam ben ik uitgenodigd op de verjaardag van de kapitein daar. Samen met Linda ben ik daar om 17.00 naartoe gegaan. Eerst was er een dienst. Er werden psalmen voorgelezen en liedjes gezongen. Daarna kregen we natuurlijk heerlijk eten en muziek. Wat erg leuk was, opeens zag ik de oudste jongeren van het kinderhuis binnenkomen. Die waren dus ook uitgenodigd. Zo kwam alles samen. Het was erg gezellig. Ik heb gedanst en had natuurlijk weer een baby te pakken van iemand. Heel schattig. Ze keken er allemaal naar uit dat ik daar volgende week kom helpen.

Gisteren zijn we met zijn alle naar de Havanna geweest. Dit is een soort club waar veel Nederlanders komen. Was heel gezellig en ging tot in de late uurtjes door. Vandaag weer redelijk op tijd op pad om naar Peperpot te gaan.  Dit is een soort plantage, waar je ook veel dieren kan spotten. Maar helaas niet heel veel gezien. Alleen in de verte een paar aapjes.

Morgen ga ik weer op trip, deze keer naar Blanche Marie. Met dezelfde mensen als de eerste trip. Dit is erg ver rijden, bijna een hele dag. Maar heel mooi met watervallen, dieren en natuur. Hier schrijf ik volgende week over. En dat is ook gelijk mijn laatste week snik snik.

Tot snel!

1. Jorien:
    25 maart 2017
    Lieve schat! Wat een onwijs leuk verhaal weer. En wat super leuk dat je volgende week bij de ouderen gaat helpen! Geniet van je weekend en tot snel!
  2. Janet van Beusichem:
    25 maart 2017
    Dat zijn weer een hoop avonturen, fijn dat je weer fit bent! Geniet nog even vrolijk verder!
  3. Mirjam Kools:
    25 maart 2017
    Hey lieffie wat een heerlijk verhaal weer, behalve dan dat je ziek was natuurlijk, maar ook dat weerhoud je er niet van om gewoon door te gaan. En wat een mooie tripjes en avonturen weer, ik word er moe van als ik het lees zoveel maak jij in een week mee haha. Geniet er maar van hoor, de tijd gaat zo snel!! Maak er nog een super week van. Dikke kus van ons xxxxx
  4. Frank Romijn:
    25 maart 2017
    Mooi verhaal weer. Nu nog een weekje bij de oudjes. Geniet nog de laatste week.
  5. Winnie Romijn:
    25 maart 2017
    Hey Anouk, gelukkig dat je weer wat opgeknapt bent. Leuk dat je jong en oud kan combineren. Op de foto's te zien heb je het heel leuk. Wat een ervaringen. Geniet van alles.
    Liefs xxx
  6. Gerard:
    25 maart 2017
    Super dat je weer fit bent. Mooi verhaal , veel plezier nog dat laatste weekje
  7. Riet:
    25 maart 2017
    Hoi Anouk , wat een verhaal weer, je benut je tijd daar wel heel goed. Ook heel leuk dat je nog een weekje bij die oudjes gaat helpen, die kunnen wel een beetje aandacht gebruiken. Nog veel plezier deze laatste week. Groetjes van oma!
  8. Leny:
    25 maart 2017
    Hoi Anouk, weer leuk je verhaal te lezen, je maakt van alles mee.
    Leuk dat je ook een andere doelgroep ( de oudjes) gaat helpen, je merkt vast wel verschil met je werk in Culemborg, mooie ervaring voor je. Geniet nog deze laatste week!! Groetjes!
  9. Daniël:
    26 maart 2017
    Leuk verhaal! Geniet er nog even van!
  10. Robert en erika:
    26 maart 2017
    Leuk verhaal weer anouk! Jammer dat je een paar dagen ziek was, maar gelukkig nu weer fit. Geniet er nog van en tot gauw! Xxxx
  11. Leo Vonk:
    26 maart 2017
    Veel indrukken en ervaringen tijdens deze reis
    Die neem je mee tijdens je levensreis en geeft je inzicht in een groot aantal onderwerpen
    Brassa voor jou
  12. Corrine Borsboom:
    28 maart 2017
    Hai Anouk, dat is ook een heel mooi gebaar om daar je te bekommeren over de ouderen. Dat is net zo'n kwetsbare groep als baby's en jonge kindjes. Mooi om te lezen dat je zo geniet van de zorg en aandacht die je wil bieden. Ik vind het een roeping en zou het zelf niet kunnen. Ik bewonder je daar enorm in.
    Ga maar lekker genieten van je volgende trip, ik wacht het volgende reisverhaal weer af.
    Liefs, Corrine xxx
  13. Heleen van den heuvel:
    29 maart 2017
    Heerlijk om je verhalen te lezen!! Wat een avontuur!!!
  14. Lottie:
    29 maart 2017
    Hoi Anouk, ik geniet van de verhalen en de foto's die ik ook via je moeder te zien krijg.
    Je hebt wel lef hoor, met al die dieren in je handen en slangen om je nek. Prachtige natuur!
    Ik heb de eerste foto's uit het bejaardenhuis gezien. Ik ben benieuwd te horen hoe je dat hebt ervaren.
    Nog een paar leuke dagen en een goede reis terug.
    Lottie