Holi-Phagwa

16 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Deze keer laat ik weer iets sneller wat van me horen, dit weekend ben ik weer de jungle in en voor die tijd wil ik jullie graag vertellen over het super gave feest Holi-Phagwa.

Holi-Phagwa is het feest van de Hindoestanen dat jaarlijks in de maand maart word gevierd. Het feest is een overwinning van het goede op het kwade. En voor hun het nieuwjaarsfeest. Op zondag was de Holika verbranding. Alle Hindoestanen komen dan bij elkaar. Er worden eerst gebeden opgezegd en dan komt er een enorm groot vuur. Hierin gaat al het slechte weg en het goede komt. Na de verbranding is het feest met muziek, drank, eten en dansen. Al die dingen zijn ze ook erg goed in hier. Daar ben ik maar een stijve hark bij. Al denk ik af en toe dat ik het ook heel goed kan :) Naar deze traditionele dag zijn we meegevraagd door de vaste taxi chauffeur van onze stichting hier. Hij is Hindoestaans. We gingen eerst bij hem thuis Roti eten en daarna naar het ritueel. De dag erna was het vanaf een uurtje of 14.00 uur groot feest in de hele stad. Iedereen smeert je onder met kleurpoeder. Als je word gepoederd door iemand betekend dit dat hij verbinding met je wilt maken. Nou dat zat wel goed, want ik zat echt helemaal onder! Kijk maar naar de foto's die erbij komen. Eerst gingen we de palmentuin in om rustig aan te beginnen met het feest. Maar ik kreeg vlak ervoor al een veeg in mijn gezicht. In de palmentuin was het vooral rondlopen, mensen kijken en nog rustig aan. Later gingen we naar het festival van Lust op het Onafhankelijkheidsplein. Hier zijn we helemaal los gegaan tot we niet meer op onze benen konden staan. Ik zou elk jaar wel terug willen komen in deze maand!

Ik ben natuurlijk weer naar het project geweest deze week. Alle kindjes mocht in baden, dat vinden ze heerlijk en vind ik ook echt leuk om te doen. Ik ging ook liedjes zingen en een verhaaltje voorlezen. Verder zit ik ook vooral lekker met de kids op de grond. Dat vinden ze al super leuk. Vandaag ben ik met de kindjes gaan knutselen voor Pasen. Ik dacht o god dit word vast heel rommelig met al die kleintjes. Maar ze vonden het heel leuk en deden dus echt goed mee. Ik had eieren getekend. De kinderen mochten papier scheuren en erop plakken. Dit is ook goed voor hun fijne motoriek ;)

Vandaag toen ik thuis kwam was ik wel heel moe. De afgelopen dagen is het heel warm geweest met vandaag als toppunt. Dus na het werken ben ik even een dutje gaan doen. Daarna met Linda haar specialiteit pasta met veel groente.

Dit weekend ga ik naar Minimi in de jungle voor drie dagen. Met al mijn huisgenootjes. Dus hier horen jullie volgende week over.

Geniet van jullie weekend!

1. Jorien:
    17 maart 2017
    Wat heeerlijk om je verhalen te lezen schat! En wat gaaf om naar de jungle te gaan! Jij ook een fijn weekend! ❤
  2. Remco:
    Gaaf!!
  3. Robert en erika:
    17 maart 2017
    Bijzonder om zo'n feest mee te maken! Geniet weer komend weekend! X erika
  4. Janet van Beusichem:
    17 maart 2017
    Wat een avonturen beleef je! Leuk om te lezen, veel plezier!
  5. Corrine:
    17 maart 2017
    Wat een leuke foto's Anouck!!!
    Mooie, blije koppies van die kinderen en ook van jou.
    Dat feest lijkt mij ook wel wat .
    Dikke knuffel en veel plezier in the jungle.
    Corrine
  6. Winnie Romijn:
    17 maart 2017
    Kei-leuk geschreven Anouk. We beleven het helemaal mee zo. De kindjes hebben veel schik dat straalt van hun gezichtjes af en ook van jou :-)
    Heel veel plezier dit weekend, geniet met volle teugen.
    Liefs xxx
  7. Claudia:
    Hey Anouk
    Leuk om zo mee te lezen!
    Heel veel plezier in de jungle
  8. Frank Romijn:
    17 maart 2017
    Mooie belevenis weer. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    plezier verder! xx
  9. Mirjam Kools:
    17 maart 2017
    Wat een heerlijk verhaal weer en het is duidelijk dat je lekker verbinding maakt haha de colorrun is er niets bij!! Super dat je zo geniet en alles uit dit avontuur haalt! Je komt toch nog wel terug he?
  10. Leo Vonk:
    17 maart 2017
    Wat een mooie betekenis heeft dat feest: de overwinning van het goede op het kwade. En dat je onder de poeder bent gestrooid is toch een mooi teken.
    Ik wil natuurlijk niks afdoen op je inzet in het tehuis maar je valt wel met je neus in de (feest)boter! Geniet van alles!!
  11. Riet:
    17 maart 2017
    Weer genoten van je verhaal, en wat een vrolijke gezichtjes hebben die kinderen, je kan zien dat ze genieten, en jij ook volgens mij! Nog heel veel plezier, en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
  12. Leny:
    18 maart 2017
    Hoi Anouk, leuk je zo bezig te zien met de kindjes. Veel plezier
  13. Louise:
    31 maart 2017
    Noukerd, ik ben natuurlijk totaal niet jaloers op alles wat je meemaakt... hmmm (OK, een kleeeiiin btje dan)!
    Ik zou willen zeggen: "Geniet to the max van deze prachtige kans", maar ik geloof niet dat dat nodig is. Want het plezier spat van je verslagen en je foto's af.

Het Hindoestaanse feest wat je omschrijft ken ik in een soortement zelfde vorm van de Catalaanse provincies in Spanje, het 'Fellas' feest, de verwelkoming van het licht (de zomer) en de verdrijving van de donkerte (de winter).
    Maarja, zo'n feest is in Suriname natuurlijk veel spannender dan in Spanje... haha!

Het zal nog moeilijk worden alle mooie natuur en cultuur van je tripje achter te moeten laten, wanneer je weer naar NL komt. Om nog maar niet te beginnen over de lieve snoetjes van je weeshuiskinderen. Zet hem nog goed op, deze laatste periode!
    X.